zaterdag 22 februari 2014

Borniastate

Tot mijn verrassing las ik in het pas verschenen boek 'Landgoed Martenastate Koarnjum' van Peter Karstkarel, dat Gerrit Vlaskamp ook de tuin bij Borniastate in Leeuwarden heeft ontworpen. Ik had het wel eens gehoord, maar de tuin, of liever gezegd, het park, stond niet in de boeken van Bosgra.
Karstkarel vertelde me dat hij het had gevonden in de dagboeken van architect Kramer.
Gerrit Vlaskamp werkte vaker samen met Kramer, hij heeft ook de tuin bij zijn huis ontworpen.
Binnenkort ga ik die dagboeken lezen, wie weet wat er nog meer boven water komt.
In de tuin van Borniastate stond een prieel, duidelijk geïnspireerd door de tuinsieraden van Van Laar.

 


Een soortgelijk prieel stond in het parkje, dat vroeger tegenover het station in Leeuwarden lag, zie foto.
Ik heb het altijd al een Vlaskampparkje gevonden, maar tot op heden is er geen bewijs voor.
En zo werpt ook dit antwoord (Borniastate had een Vlaskamptuin) weer vele vragen op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten