maandag 23 september 2013

Zaterdag in Buitenpost

Mijn blog stond even op een zacht pitje, want vorige week is mijn namenboekje 'De lêste Hikke ' verschenen en dat vroeg alle aandacht.
Nu weer verder met Vlaskamp. In april wordt de expositie over Vlaskamp in het Fries Museum geopend en daarbij verschijnt een boek over Vlaskamp dat veel dieper ingaat op diverse elementen zoals zijn stijl, geschiedenis van de tuinkunst, gebruik van beplanting, zijn opdrachtgevers enz. enz. Er werken deskundigen op allerlei gebied aan mee die op het ogenblik hun bijdrage inleveren. Ik moet zeggen, dat ik er weer veel van leer.
In  verband met de 'Reisaksje van it Fryske boek' geef ik aanstaande zondag 29 september drie korte lezingen over de tuinen van Vlaskamp in de kas van de Kruidhof in Buitenpost, om 14.00, 15.00 en 16.00 uur. Steeds een half uur.

In Buitenpost resten nog fraaie bomen in de tuinen die Gerrit Vlaskamp er ooit heeft aangelegd, onder andere in de tuin van het gemeentehuis. Tegenover het gemeentehuis staat het doktershuis, waar ooit Sytse Greidanus huisarts was, hij was later de lijfarts van de koninklijke familie.


Hij heeft een mooi boekje geschreven over zijn werk in Buitenpost: 'De dagen van Olim', later uitgegeven als 'Een dorpsdokter uit de Friese Wouden vertelt'. Op de foto staat rechts zijn huis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten