zaterdag 28 september 2013

De pastorie van Oudwoude

'It kin de master misse' is een mooie Friese uitdrukking voor iemand die een fout heeft gemaakt.
Ik dacht dat ik alle plantlijsten van Vlaskamp in de boeken van Bosgra gevonden had.
Daarom was de tuin van de pastorie van Oudwoude nog steeds een probleem, een oude tuin met alle kenmerken van een Vlaskamptuin, maar ik had alleen een kleine lijst gevonden, veel te weinig voor een grote tuin.
Daarom was ik van plan nog eens in de kerkboeken te zoeken of er niet een rekening lag. Mijn goede 'sneuper'vriend  Reinder Tolsma bood aan het voor me te doen en daar was ik erg blij om, want Reinder is daar veel beter in dan ik. En ja hoor hij vond een rekening uit 1882 voor de aanleg van de tuin bij de pastorie.
Maar als er een rekening voor de aanleg lag, moest er ook een plantlijst zijn, dus gister ben ik weer gaan zoeken in de lijsten van 1882 en ja hoor, daar was hij, over het hoofd gezien!
Ze staan er allemaal op, de rode beuk, de plataan, al die prachtige bomen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten